Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?

2

26. September 2013 by htvnormann

Ja, hvorfor det egentlig? Det er jo mange som kjører på uten mål og mening. @keewood twittrer her om en undersøkelse som sier at bare 33% har definert en strateig for sosiale medier (mars 2012).

@wood

Hva menes egentlig med strategi? @trinegrung er jo en guru innen sosiale medier og hun sender ut en twitt på dette og får følgende tilbakemelding:

trine

hilde

Jeg merker meg twitten til @HiSan her “Veien til målet”. Jeg er så enig, skal du oppnå noe må du ha et mål og en mening med det du gjør. Men først må vi jo definere hva vi ønsker å oppnå. Det å være aktiv på sosiale medierbør ikke være et mål i seg selv, men et delmål for å støtte opp under bedriftens hovedstrategi.

Men når du da har definert deg et mål er det vel bare å kjøre på å prøve å nå mest mulig mennesker? De fleste foretak driver innenfor en spesifikk bransje og det er ofte klare målgrupper for bedriftens varer og tjenester. Selger bedriften for eksempel sjokolade og sukkertøy har det liten hensikt å treffe en gruppe som er opptatt av trening og vektreduksjon.

Men selv om vi har definert vår målgruppe, hvordan skal vi få med disse? Vi må først finne ut hvor de er og hvordan de forholder seg til sosiale medier. @osol har en fin twitt på akkurat dette:

osol

Men hvem er vi?

Dette bør jo også komme klart frem. I en stor bedrift er det kanskje flere personer som representerer på sosiale medier. Alle er jo ikke like og det kan virke forvirrende og kaotisk for andre hvis vi skifter personlighet og mening fra dag til dag. – Det er viktig her at bedriften har noen faste retningslinjer på dette slik at den opprter likt fra dag til dag.

Hvor skal vi være?

Det er mange kanaler å velge mellom og det er krevende å være tilstede og “på hugget” i alle kanaler til en hver tid. Et godt råd er:  har du ikke tid til å følge opp, så er det bedre å holde seg unna. Men ikke alle gjør det i følge @ThePRCoach

q

Go live

Startfasen er viktig når en endelig har bestemt seg for å benytte sosiale medier. Jungeltelegrafen er et gammelt uttrykk som absolutt er relevant i denne sammenhangen. Å få den første kritiske massen er avgjørende, gjør du det riktig da vil mye gå av seg selv.

@okboen twittrwer her om en som tydligvis traff ganske bra i startfasen

lansering

2 thoughts on “Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?

  1. tedah4 says:

    Jeg synes poenget med å holde seg unna dersom man ikke kan følge opp var bra (@ThePRCoach). Det blir som en samtale der man får kommentarer om seg seg uten å svare noe tilbake. Til slutt blir det ikke lenger noen dialog. At kun 1 av 4 B2B ikke følger opp kommentarene tyder på at de føler det må ‘ha med’ sosiale media, men velger å ikke bruke det til noe.

  2. Christel Johansen says:

    Mange gode poenger, men jeg synes ikke nødvendigvis man behøver å holde seg unna fullstendig dersom man ikke klarer å følge opp, men kanskje tilrettelegge og skru ned ambisjonsnivået?

Leave a comment